Heeft u een naaste verloren? Dan moet je aan veel zaken denken. Eén daarvan is de aangifte bij overlijden. Hier help ik je graag bij.
Binnen 4 maanden na het overlijden van een naaste moet je de fiscale aangifte voor nalatenschap indienen bij de Vlaamse Belastingdienst. Op basis van de gegevens in deze aangifte berekent de Belastingdienst de door jou te betalen erfbelasting. Je ontvangt van hen een brief met een uitnodiging om de aangifte van nalatenschap in te dienen.
Wist je al dat deze aangifte bij overlijden zonder notaris opgesteld mag worden? Het inschakelen van een notaris is niet verplicht. Daardoor hoeft het opstellen van een aangifte helemaal niet duur te zijn. Als expert in fiscale zaken help ik je graag.
Je mag de aangifte zelfs alleen doen, maar dit is ingewikkeld. Je loopt het risico om fouten te maken en deze vallen vaak duur uit. Kies daarom voor de hulp van een expert. Zo weet je zeker dat alles goed gaat en kun je al je vragen stellen. Ik help je graag bij het opstellen van de aangifte voor de overleden persoon.
Laten we eerst eens kennismaken. Ik ga graag met je in gesprek om de situatie in beeld te krijgen. Dat kan bij jou thuis of bij mij op kantoor. Hierbij spreken we over:
Tijdens dit gesprek kun je al je vragen stellen. Samen bekijken we wat er moet gebeuren. Ik geef u hierna een duidelijke prijsindicatie. Vervolgens laat ik je een volmacht tekenen. Hiermee geef je mij het recht om de benodigde informatie op te vragen bij bijvoorbeeld banken en het kantoor Rechtszekerheid.
Is je naaste overleden? Dan blokkeert de bank tijdelijk de rekeningen. Het is belangrijk dat de bankrekeningen zo snel mogelijk gedeblokkeerd zijn. Met het attest van erfopvolging deblokkeert de bank snel de geblokkeerde rekening. Het attest wordt na een drietal weken afgeleverd, waarna ik je help met het opstellen van de aangifte nalatenschap.
Meestal vragen we samen eenvoudig een attest van erfopvolging aan bij het bevoegde Kantoor Rechtszekerheid. Dat kan in de volgende gevallen:
In de andere gevallen heb je een notaris nodig die een akte van erfopvolging opstelt. Ook daar help ik je graag mee. Ik regel dat een notaris de akte van erfopvolging opstelt. Zo hoef je je nergens zorgen over te maken. Daarnaast adviseer ik je over de keuze die je eventueel kunt maken, rekening houdend met je wensen en de fiscale gevolgen.
Hebben we het attest van erfopvolging opgevraagd? Dan ga ik verder met het opstellen van de aangifte nalatenschap.
Hebben we alles besproken? Dan ga ik de gegevens opvragen en stel ik de aangifte op. Hierna stuur ik het ontwerp van de aangifte naar jou voor ondertekening. Daarnaast bereken ik de hoeveelheid erfbelasting die je moet betalen. Denk hierbij aan de erfbelasting voor onroerende en roerende goederen.
De aangifte bij overlijden lever ik in bij de Vlaamse Belastingdienst. Hebben zij nog vragen? Dan stellen ze die aan mij. Zo hoef je je nergens zorgen over te maken.
De Belastingdienst stuurt de afrekening van de erfbelasting naar mij terug. Ik controleer of het verschuldigde bedrag klopt. Is dit niet zo? Dan stel ik een bezwaarschrift op en vervolg ik dit proces.
Heb je behoefte aan advies en hulp bij de aangifte van nalatenschap? Wil je hiervoor een betaalbare expert inschakelen? Neem dan direct contact met mij op.